Üldised põhimõtted

Tehisintellekti tööriistad on abiks õppijapoolsel õppimise tõhustamisel ja lihtsustamisel. Tehno­loogilised uuendused rikastavad õppeprotsessi ja nende kasutamise võiksime omaks võtta nii nagu oleme omaks võtnud kalkulaatorid, õigekirjakontrolli, interneti ning otsingu­mootorid. Õppe seisukohalt pakub AI mitmeid võimalusi, aga ka väljakutseid.

  • Õppejõud teavitavad üliõpilasi, kuidas tehisintellektil põhineva tarkvara kasutamine on lubatud hindamisel, õppetöös ja/või koduste tööde tegemisel. Sellekohane info on leitav kursuse laiendatud ainekaardil.
  • Tehisintellekti rakendusi võib kasutada näiteks inspiratsiooniallikana, abivahendina oma mõtete ja ideede hindamiseks ning täpsustamiseks, tõlkimiseks ja õppimise toetamiseks töö varastes etappides. Samuti võivad tehisintellekti rakendused olla abiks üliõpilase loodud teksti toimetamisel töö viimistlemise etapis. Tehisintellekti rakendusi ei tohi aga kasutada lõputöö teksti suuremahuliseks koostamiseks (nt peatüki loomiseks), töös analüüsitavate andmete fabritseerimiseks või sisuliste arutluskäikude koostamiseks.
  • Kui rakendust kasutatakse tööriistana (teksti redigeerimine või tõlkimine, töölehe loomine, testi koostamine, ideede kogumine), siis pole viitamine vajalik.
  • Kui rakendusest saadud väljundit kasutatakse sisulises mõttes (tekstiroboti poolt pakutud tekstilõik, pildigeneraatori poolt loodud pilt), siis tuleb kasutatud rakendusele viidata kui meetodit. Rakenduse suuremahulise kasutamise puhul tuleb kirjaliku töö metoodika või sissejuhatavas peatükis (või muus sektsioonis) kirjeldada tehisintellekti üldist kasutusviisi ja vahendeid. Kirjeldus peab andma üheselt mõistetava arusaama, millises ulatuses ja millisel moel on töös rakendust kasutatud.
  • Õppija vastutab täies mahus õppetöös hindamisele esitatud info, uurimismaterjali ja analüüsitulemuste täpsuse ja kvaliteedi ning viitamise korrektsuse eest. Tehisintellekti rakenduste kasutamine abivahendina koostamise eri etappidel ei ole keelatud, kuid oluline on silmas pidada, et tehisintellekti genereeritud teksti ei tohi esitada oma (ja üldisemalt igasuguses akadeemilises tekstis) oma isiklike mõtetena.
  • Tehisintellekt ei sobi iseseisvaks allikaks, seega õppijal tuleb tõenduseks ikkagi viidata tegelikele inimeste loodud algallikatele. Iseseisva algallikana on tehisintellekti poolt loodud sisu võimalik viidata juhul kui antud töö eesmärgiks on uurida või luua tehisintellekti kasutust.
  • Üliõpilastööde, sh lõputöö, kaitsmise eesmärgiks on hinnata õppija omandatud pädevusi. Üliõpilane vastutab lõputöö sisu ja  kvaliteedi eest, sõltumata kasutatud allikatest, sh nt tehisintellekt.
  • Juhul kui ülesande lahendamine eeldab tehisintellekti kasutamist, peab see võimalus olema kättesaadav kõigile. Seda peab silmas pidama siis, kui tehisintellekti tööriistad on tasulised.
  • Õppetöös on lubatud kasutada ülikoolis neid tehisintellekti tehnoloogiaid, mis vastavad isikuandmete töötlemisele, andmete privaatsusele ja küberturvalisusele ja mille kasutusel õppejõu või õppija poolt neid reegleid ei rikuta. Vt lisaks Isikuandmete töötlemise ja kaitse kord.

Teadlikkus ja oskused

Sissejuhatav kursus tehisintellekti kasutusse

Kursus loodi 2025. aastal õppeosakonna tellimusel IT-Didaktikakeskuse ja TalTech AI fookustippkeskuse poolt. Kursuse eesmärk on anda põhiteadmised tehisintellekti olemusest, toimimisest ja praktilistest kasutusvõimalustest erinevates valdkondades, fookusega õppetöö. Õppimise käigus tutvutakse teooriaga, uuritakse kasutusnäiteid ning lahendatakse praktilisi ülesandeid, et mõista ja rakendada tehisintellekti võimalusi igapäevaelus ja töös. Materjali valmimisse on andnud oma panuse 35 kolleegi, kellest paljud ka oma personaalse kogemuse ja näited teile avaldavad.

Ava kursus

PBL ja mõistlik AI kursus

Tallinna Tehnikaülikoolis loodi 2025. aastal õppearendusfondi toel II e-õppe kursus, mis on suunatud probleemi- või väljakutsepõhise õppe rakendajatele, kes kasutavad või soovitavad kasutama hakata tehisintellekti. Kursus on loodud selleks, et pakkuda teile ülevaadet, kuidas seda parimalt on autorid õppetöös kasutanud, mida arvavad sellest teised kolleegid ja õppijad.

Ava kursus

AI Tšempionite töötubade programm

Sel õppeaastal piloteerime AI Tšempionite töötubade programmi, mille keskmes on kogenud AI kasutajate kogemuste jagamine praktiliste töötubade ja seminaride kaudu. Töötoad on mõeldud eelkõige TalTechi õppejõududele ja programmijuhtidele, et pakkuda tuge AI teadlikuks ja vastutustundlikuks rakendamiseks õppetöös. 

Üldjuhul kestavad töötoad 1-2h ning plaanis on iga kuu vähemalt üks töötuba eri teemadel, mis avavad erinevaid tehisintellekti rakendusvõimalusi õppetöös. Kokku piloteerime sel õppeaastal 10 töötuba, mille viivad läbi AI Tšempionid – õppejõud, kes on valmis oma kogemusi kolleegidega jagama. 

Töötubadele registreerumine toimub läbi TalTechi sisekoolituskalendri, kus on iga töötoa kohta välja toodud täpsem kirjeldus, õpitulemused ja korralduslik info.

Registreerumiseks avatud AI Tšempionite töötubadega saate tutvuda sündmuste all.

Vaata sündmusi

Olulised materjalid ja juhised

Tudengite õppeaasta alguse instrueerimise materjalid

Programmijuhid: Selgitage õppijatele kuidas AI on õppetöös lubatud kasutada. Eeskujuks slaidiesitlus.

Programmijuhid ENG: Instructsions for program managers ENG

Õppejõud: AI instrueerimise slaidid: õppeaasta avainstrueerimine.

Õppejõud ENG: Instructions for lecturers ENG

Tehisintellekti tööriistade kasutamise võimalusi õppetöös

Tehisintellekt kui intelligentne juhendaja – Üliõpilane täidab ülesandeid samm-sammult ja saab individuaalseid juhiseid või tagasisidet esitades tehisintellektile küsimusi edasiste sammude osas, ilma et õppejõud peaks sekkuma.

Dialoogipõhised juhendamissüsteemid – Üliõpilane täidab ülesandeid samm-sammult loomulikus keeles toimuva vestluse abil. Täiustatud süsteemid suudavad automaatselt kohanduda kaasatuse tasemega, et üliõpilast motiveerida ja teda ülesande juures hoida.

Keeleõppe rakendused – Tehisintellektipõhiseid õpperakendusi kasutatakse nii formaalse kui ka mitteformaalse hariduse kontekstis. Need toetavad õppimist, pakkudes juurdepääsu keelekursustele ja sõnaraamatutele ning annavad reaalajas automatiseeritud tagasisidet häälduse, arusaamise ja soravuse kohta.

Uurimuslik õppekeskkond – Üliõpilasele pakutakse mitut esitust, mis aitavad neil kindlaks teha oma tee õppe-eesmärkide saavutamiseks.

Kujundav kirjalike tööde hindamine – Üliõpilasele antakse nende kirjalike tööde / ülesannete kohta korrapäraselt automaatset tagasisidet.

Tehisintellekti toetatud koostöine õpe – Andmeid iga üliõpilase tööstiili ja varasemate tulemuste kohta kasutatakse selleks, et jagada üliõpilasi sama võimekuse taseme või sobivate võimete ja annete kogumiga rühmadesse. Tehisintellektisüsteemid annavad teavet/soovitusi selle kohta, kuidas rühm koos töötab, jälgides rühma liikmete vahelise suhtluse taset.

Kirjalike tööde kirjutamise toetamine – Üliõpilane kasutab tehisintellekti kui kirjutamise toetajat, paludes anda tehisintellektil ette soovitud teema käsitlemise struktuur ja ideede kogumisel mustandi loomiseks. Kirjaliku töö kirjutab üliõpilane ise.

Küsimuste korral pöörduge julgelt oma teaduskonna didaktikakeskuse ja haridus­tehnoloogia keskuse töötajate poole.

Suunised õppejõule

Ühelt poolt on tehisintellekti tööriistad abiks erinevate tegevuste ja  protsesside tõhustamisel ja lihtsustamisel, aga teisalt muutub väljakutseks üliõpilaste iseseisva töö hindamine, sest tehisintellekti kaasabi tuvastamine on keeruline. Väljakutseks on õppe- ja hindamismeetodite (sh eksamid) kavandamine selliselt, et üliõpilased oskaksid kasutada tulevikutööriistu, kuid hindamised tõendaksid siiski nende endi teadmisi ja oskusi.

 

  • Õpiväljundeid ja hindamiskriteeriume saab vaadata üle ning ajakohastada enne selle semestri algust, mil õppeaine õpetamisele tuleb.
    • Ainekava peab olema ÕIS-is kättesaadav enne deklareerimisperioodi algust. Laiendatud ainekava, sh hindamiskriteeriumid, esitatakse üliõpilastele õpetamissemestri algul esimeses loengus ja on kättesaadav ÕIS-is.
    • Ainekavas on võimalik täpsustada nii eesmärke, õpiväljundeid, sisu lühi­kirjeldust kui ka õppekirjandust. Oluline on meeles pidada, et kui ainet on varem deklareeritud, ei saa muuta õppeaine nimetust, mahtu ega kontrollivormi.
  • Ainekursuse kavandamisel tasub läbi mõelda, kas ja kuidas uusi tehisintellekti tööriistu oma õppetöösse integreerida.
    • Oluline on, et õppeaines valitud õpetamis- ja hindamismeetodid toetavad õpiväljundite omandamist, st õppeaine on konstruktiivselt sidus.
  • Tehisintellekti kasutuse lubamine või keelamine ainekursusel tuleb lahti kirjutada õppeaine laiendatud ainekavas. Soovitame lisada laiendatud ainekavale alamosa “Tehisintellekti kasutamine kursusel”. Lisage sinna info, kuidas ootate, et tehisintellekti teie kursusel kasutatakse, kuidas on tehisintellekti lubatud kasutada hindamisülesannetes, eksamil ja kirjalikes töödes. Kui laiendatud ainekavale antud alamosa lisatud ei ole, siis kehtivad ülikoolis kokku lepitud „Üldpõhimõtted tehisintellekti kasutamisel õppetöös“.  
  • Kui õppejõuna kasutate tehisintellekti abi tagasisidestamisel, hindamisel ja tuutorina kursusel, siis lisage ka sellekohane info laiendatud ainekavale.
  • Hindamismeetodeid tuleb vajadusel täiendada nii, et nende abil saab kontrollida üliõpilaste õpiväljundite saavutamise taset ning seda, et nende esitatud tööd on nende endi koostatud.
    • Üliõpilased peavad suutma probleeme lahendada ja selle asemel, et kontrolli­da lahendust, tasub kontrollida pigem lahendusprotsessi ning üliõpilase oskust seda kriitiliselt hinnata.
    • Hindamistel soovitame panna rohkem rõhku kontseptuaalsele arusaamisele teemast ja oskusele probleeme õigesti sõnastada.
    • Ülesandeid koostades tasub kontrollida, missuguse vastuse annab nendele ChatGPT (vm tehisintellektil põhinev tööriist) – kui tehisintellekt suudab ülesande õigesti lahendada, tasub muuta hinda­mise formaati ja paluda üliõpilastel nt analüüsida, kuidas tehisintellekt lahendamisele kaasa aitas ja missuguseid vastuseid andis.
    • Juhul kui ülesande lahendamine eeldab tehisintellekti kasutamist, peab see võimalus olema kättesaadav kõigile. Seda peab silmas pidama siis, kui tehisintellekti tööriistad on tasulised.
    • Õppijad peavad tehisintellekti kasutamist oma töödes viitama kui meetodit. Tehisintellekt ei sobi allikaks, seega õppijal tuleb oma loodu tõenduseks ikkagi viidata tegelikele algallikatele. Kindlasti tasub pisteliselt õppijate viidatud allikaid kontrollida, kas need on asjakohased.
    • Üliõpilastööde, sh lõputöö, kaitsmise eesmärgiks on hinnata õppija omandatud pädevusi. Üliõpilane vastutab lõputöö sisu ja kvaliteedi eest, sõltumata kasutatud allikatest, sh nt tehisintellekt.
    • Kui õppejõud soovib, et kodustes töödes tehisintellekti ei kasutataks, siis tuleb see panna selgesõnaliselt ülesande juhisesse kirja. Kuigi tehisintellekti kasutust on keeruline tõendada, siis annab see õppijale selge signaali, et antud ülesandes ei ole AI kasutamine nende õppimist toetav.
    • Õppeainele sobivate hindamismeetodite üle tasub arutleda kolleegidega ja didaktika­keskuse ekspertidega. Kui õppejõud on tuvastanud probleemi seoses akadeemilise aususega, siis kindlasti anda sellest teada programmijuhile. Õppejõud peab olema valmis oma väiteid tõendama. Ilma tõenduseta kedagi akadeemilises petturluses süüdi ei mõisteta.
    • Õppejõul tuleb kohelda kõiki üliõpilasi võrdselt ja neid ka usaldada – igaüks vastutab oma töö eest ise.
Võimalikud hindamismeetodite alternatiivid

Siin on mõned ideed, mida kasutada, kui on soov hinnata üliõpilaste omandatud oskusi, mitte tehisintellekti poolt loodut. Nimekiri ei ole lõplik, loov lähenemine on teretulnud.

PRAEGUNE HINDAMISMEETOD ALTERNATIIVNE HINDAMISMEETOD MÄRKUS
Kirjalik eksam, kus kõigi abivahendite  kasutamine on lubatud Suuline eksam

 

Väiksema- ja keskmisearvuliste kursuste puhul on võimalik kirjalikult eksamilt (aruannetelt) üle minna suulisele eksamile.
Selle asemel, et esitada küsimusi tekstina, paluda üliõpilastel jooniseid/graafikuid/pilte oma sõnadega (kirjalikult) selgitada.

Eksamil on ülesanne, milles tuleb tehisintellekti rakendust kasutada

 

Saab kasutada ka suurearvulise kursuse puhul.

Seda tüüpi küsimusele vastamiseks on raskem tehisintellekti kasutada, kuna    tihti ei ole tehisintellekti rakendused veel adekvaatselt võimelised  pilte töötlema. Juhul kui eksamil tuleb   tehisintellekti rakendusi  kasutada, siis peavad üliõpilased esitama tehisintellektile õigeid küsimusi, mis omakorda eeldab  teemast arusaamist.

Aruanne

Essee

Ettekanne

 

Aruanne

Essee

Ettekanne + sellele järgnev lühike suuline arutelu

 

Kursuste puhul, kus eksamineerimine toimub üksikisiku või rühma koostatud aruande/essee/ ettekande vormis, võib lisada lühikese suulise komponendi, kus üliõpilane (või üliõpilaste rühm) selgitab mõne minuti jooksul oma sõna­de­ga aruande sisu ja järeldusi (võimalusel tõmmates loosiga küsimuse või lõigu aru­andest).

Suurearvuliste kursuste puhul oleks selle  meetodi rakendamiseks vaja kuulajaskond jagada väiksemateks rühmadeks ning kaasata mitu eksamineerijat

Ideede ja tehtud järelduste esitlemisel tuleb lähtuda järgmisest:

1)       Aruande esitlemisel saavad sõna kõik rühmaliikmed (st ei piisa sellest, et üks või kaks üliõpilast esinevad kogu rühma nimel).

2)       On oluline, et üliõpilased ei loeks lihtsalt teksti maha (see võib olla tehisintellekti koostatud).

3)       Aruannet esitlevad üliõpilased peaksid suutma vastata teiste rühmade üliõpi­laste või õppejõu  küsi­mus­tele.

4)       Iga rühm (kõik rühmaliikmed) peaks olema valmis ilma ettevalmistuseta teistele rühmadele küsimusi esitama. See toetab ka ettekandeid kuulavate rühmade õppimist ja kriitilist mõtlemist ning tõendab nende teadmisi.

Esitluse alus võib olla ka plakat või poster, mille puhul saab rakendada samu põhimõtteid nagu suulise esitluse puhul.

Osaeksamid, mis sisaldavad peamiselt kirjalikke töid

 

Lisage osaeksamid, mis põhinevad lühikestel suulistel ettekannetel (või esitlustel) – ja/või kaasüliõpilaste tagasisidel. Kirjalikus vormis osaeksamite kõrval võib osutuda vajalikuks kasutada komponente, mis tagavad, et üliõpilane on tööd ise koostanud.

Seda saab teha järgmistes vormides:

1) lisada või asendada mõned kirjalikud tööd ainekursuse jooksul sooritatavate suuliste osaeksamitega või

2) suuline lõpuettekanne või lühike suuline eksam ainekursuse lõpus.

Suuline (suulised) osa(d) võivad olla näiteks:

  • esitlus (vt ülalt)
  • kaasüliõpilaste tagasiside (suuline klassiruumis)
  • lühikesed suulised eksamid (individuaalsed või rühmades)
Rühma aruanded ilma suulise eksamita

 

 

Rühmatööd peavad sisaldama rühmaliikmete ühist kirjalikku kinnitust, et igaüks neist on koostanud oma osa aruandest.

 

Seda võib täiendada suulise ettekandega, mis näitab iga üliõpilase õpitut.

 

 

Rühm vastutab igaühe panuse eest. Üksikisiku töötulemuste hindamine põhineb endiselt sellel osal, millega isik on aruande koostamisse panustanud.

Seda saab kontrollida kahel viisil:

1) paludes, et üliõpilased esitaksid oma osa rühmatööst suuliselt oma rühmale, et teised rühma liikmed saaksid võtta vastutuse kogu rühma töö esitamise eest;

2) rühmad annavad (sarnaste projektide puhul) tagasisidet teiste üliõpilaste projektide kohta – võimalusel suulise ettekande põhjal.

Vastastikune tagasiside eeldab teemast sügavamat arusaamist ja võib parandada üliõpilaste kriitilise mõtlemise oskusi ning nende arusaamist sellest, kuidas ja mida nad ise on õppinud.

Kaasüliõpilaste tagasiside annab kujundavat tagasisidet seda saanud üliõpilastele, mis omakorda toetab õppimist.

Olemas on ka teised kaasüliõpilaste tagasiside vormid, mida saab kasutada (ja mis toetavad õppimist, kui nad ka just tingimata ei kontrolli seda, kas on kasutatud tehisintellekti). Need võivad olla kas õppejõu või üliõpilaste endi välja töötatud kriteeriumitel põhinevad vormid.

Kui koondhindes arvestatakse kaasüliõpilaste tagasisidet, on oluline, et hinnatakse tagasisidet andvat üliõpilast, mitte tagasiside saajat.

Kirjalik eksam Pliiatsit ja paberit nõudev eksam (sh valikvastustega eksam) Saab kasutada ka suurearvuliste kursuste puhul

Ühe võimalusena saab kasutada traditsioonilisemat pliiatsit ja paberit nõudvat kirjalikku eksamit, mis sooritatakse järelevalve all. Selle eeldus on, et üliõpilastel ei ole juurdepääsu internetile, arvutile või muudele seadmetele.

Palun arvestage sellega, et üliõpilased ei ole harjunud oma töö tegemiseks kasutama pliiatsit ja paberit.

Kõik eksamid või hinnatavad ülesanded

 

Kujundage eksam või hinnatav ülesanne ümber nii, et see hõlmaks ka tehisintellekti rakendusi.

 

Niipalju kui õpieesmärgid ja õpetamine (konstruktiivne sidusus) võimaldavad, võiks  tehisintellekti rakenduste kasutamine  olla osa eksamist – eesmärk on näidata üliõpilasele, kuidas seda kasutada ja samas olla kriitiline genereeritud vastuste suhtes. Ülesanne või eksam tuleb üles ehitada nii, et see võimaldaks hinnata üliõpilase teadmisi ja oskusi, mitte  oskust kasutada tehisintellekti (kui see just antud eksami eesmärgiks).
Skeem enesekontrolliks AI kasutamisel õppetöös

Täiendavad AI eetika põhimõtted õppejõududele

Eesmärgipärasus ja vastutus

  • Tehisintellekti tööriistu kasutatakse ainult eesmärkidel, mis toetavad õppe-eesmärke ja akadeemilisi väärtusi.
  • Õppejõud vastutavad AI kasutuse sobivuse, kvaliteedi ja mõju eest oma kursusel.

Läbipaistvus ja selgitamine

  • Õppejõud selgitavad üliõpilastele, miks ja kuidas AI tööriistu kasutatakse ning millised on nende piirangud.
  • Soovitav on lisada ainekaardile näide või stsenaarium AI kasutusest, et vältida arusaamatusi.

Privaatsus ja andmekaitse

  • Enne AI tööriista kasutuselevõttu hinnata, kas see vastab isikuandmete kaitse ja küberturvalisuse nõuetele.
  • Vältida tundliku või isikliku info sisestamist kolmandate osapoolte AI-süsteemidesse ilma nõusolekuta.

Võrdne ligipääs

  • Kui AI tööriist on kursuse läbimiseks vajalik, peab olema tagatud tasuta või ülikooli poolt kaetud juurdepääs kõigile üliõpilastele.
  • Vältida olukorda, kus majanduslik seis mõjutab õppimise võimalusi.

Õiglus ja kallutatuse vähendamine

  • AI lahendusi tuleks valida ja kasutada nii, et need ei tugevdaks stereotüüpe ega diskrimineeriks kindlaid rühmi.
  • Vajadusel testida tööriistu erinevate sisenditega, et tuvastada võimalikke kallutatusi.

Akadeemiline ausus ja pädevuste hindamine

  • AI ei asenda üliõpilase isiklikku panust; tööde eesmärk on hinnata õppija teadmisi ja oskusi.
  • Tööd, mis sisaldavad AI väljundit, peavad olema varustatud selge kirjeldusega, millises mahus ja kuidas AI-d kasutati.

Digipädevuste arendamine

  • AI kasutus peaks aitama üliõpilastel õppida hindama info kvaliteeti, mõistma AI toimimise loogikat ja eetilisi riske.
  • Võimalusel siduda ülesanded refleksiooniga AI kasutamise mõju ja usaldusväärsuse üle.

Keskkonnamõju teadlikkus

  • Teadvustada, et suurte keelemudelite kasutamine tarbib palju energiat; vältida ebavajalikku ja korduvat AI päringute tegemist.

AI tšempionid

AI Tšempionid on TalTechi õppejõud ja töötajad, kes on eestvedajad tehisintellekti rakendamisel õppetöös ning tööprotsessides. Nad toetavad kolleege oma teaduskonnas ja üleülikooliliselt, jagades kogemusi, nõu ja häid praktikaid. Tšempionite algatus on pidevalt arenemas ning peagi võib oodata uusi liikmeid ja lugusid.

Infotehnoloogia teaduskond

Vanemlektor ja Informaatika ja tehisintellekti õppekava programmijuht
Üksus: Tarkvarateaduse instituut
Ago Luberg

Oleme loonud AI tööriistu, mis aitavad anda tagasisidet tudengite tegevuste kohta (tegevuste logi, programmikood, tekstilise esituse analüüs, tagasiside analüüs jne). Ise kasutan väga erinevaid AI tööriistu õppetöö ettevalmistamisel ja ka erinevate süsteemide loomisel (programmeerimine).

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Erinevate süsteemide integreerimine tehisintellektiga (LLM, masinõpe, andmekaeve jm algoritmid). Keelemudelite kasutamine õppetöös – kuidas tudengid võiksid seda kasutada, milliseid ülesandeid võiks tudengitele anda.

  • Sündmuseid ei leitud.
Dotsent
Üksus: Tarkvarateaduse instituut
Erki Eessaar

“Kasutan õppetöös suurte keelemudelite abi üliõpilaste aineprojektide automaatseks analüüsimiseks ja tagasiside andmiseks. Üliõpilastele jagatud viibad võimaldavad neil igal ajal oma projekti analüüsida ja saada jooksvalt tagasisidet. Kuigi lõpliku hindamise viib läbi õppejõud, võimaldab pidev automaatne tagasiside tulla tõhusamalt toime suure hulga üliõpilastega ning annab neile võimaluse oma tööd parandada kohe, ilma et peaks ootama kohtumist õppejõuga.

Olen kasutanud keelemudeleid ka näidete loomisel, õppimist toetavate keskkondade kasutatavuse parandamisel ning väiksemate õppetööd toetavate tööriistade, nagu hindekalkulaatori, loomisel. Hindekalkulaator võimaldab üliõpilasel kiiresti simuleerida, millise lõpphinde ta saaks vahetulemuste põhjal.

Lisaks olen saanud keelemudelite abil ideid ja tuge Moodle’i kursuselehtede täiustamiseks ning loonud väikeseid interaktiivseid õpiobjekte erinevate teemade selgitamiseks.”

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Suurte keelemudelite rakendamine õppetöös ja tagasiside automatiseerimine. Tehisintellekti abil interaktiivsete õpiobjektide ja õppetööd toetavate tööriistade loomine.

 

Erki Eessaare poolt tehisintellekti vahendeid (põhiliselt Google Gemini) kasutades loodud väikesed interaktiivsed õpiobjektid: https://staff.ttu.ee/~erki.eessaar/interaktiivsus.html

  • Sündmuseid ei leitud.
Vanemlektor
Üksus: Rakendusliku tehismõistuse töörühm: Tarkvarateaduse instituut
Gert Kanter

Rakendan õppetöös suurte keelemudelite abi õppijate lähtekoodi automaatseks analüüsimiseks ja tagasisidestamiseks (code review). See võimaldab õppijatel oma koodi täiendada ning arendada järjepidevalt programmeerimisoskust, kuna tehisintellekt toob väsimatult esile parandamist vajavad kohad. Olen loonud tarkvaralahenduse, mis kasutab vabade kaaludega kohalikul riistvaral töötavat mudelit ja on integreeritud GitLabiga, muutes kogu protsessi automaatseks. Automatiseeritud lahenduse eeliseks on ka õppetöö efektiivsem korraldamine, mis võimaldab keskenduda neile aspektidele, kus tehisaru veel piisavat tuge ei paku.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Minu poole võib pöörduda näiteks tehisintellekti protsessidesse juurutamise küsimustes – kindlasti peab tähelepanu pöörama sellele, et tehisaru poolt loodud väljundit ei saa pimesi usaldada ja protsessis peab osalema ka inimene.

  • Sündmuseid ei leitud.
IT didaktika nooremprofessor
Üksus: IT Kolledž
Janika Leoste

Kasutan AI-d hübriidselt, st ei väljasta kunagi midagi ilma enda või õppeassistentide kontrollita. AI-d kasutan õppematerjalide ja testide koostamisel, õpilastööde esmaseks analüüsiks ja tagasiside andmiseks ning kursuse- ja tunnidisaini ideede genereerimiseks. Sellel õppeaastal plaanin rakendada tunnikontrollide ja kursuse AI-assistente, mis toetavad üliõpilasi aine omandamisel.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Teised õppejõud võivad minu poole pöörduda küsimustes, mis on seotud AI kasutamisega õppetöös – näiteks õppematerjalide ja testide koostamine, üliõpilastööde esmase analüüsi ning tagasiside andmise võimalused. Samuti saan jagada kogemusi AI rakendamisel kursuse- ja tunnidisaini toetamisel ning arutada, kuidas AI-assistendid saaksid toetada üliõpilaste iseseisvat õppimist.

Janika jagatud materjalid:

Video: Tehisaru eetiline kasutamine õppetöös. Õppija ja õppejõu vaade

Artikkel: Socratic Dialogue with Generative Artificial Intelligence: Where is the Future?

Artikkel: Integration of Artificial Intelligence in Higher Education Programming Courses: Insights from Student Perspectives and Practices 

Infoühiskonna ja küberkultuuri kaasprofessor (õpperada)
Üksus: IT Kolledž
Kaido Kikkas

Olen kasutanud vähesel määral kursuste üldisel kavandamisel ideekogumisstaadiumis. Üldiselt olen aga AI õppetöös rakendamise osas pigem ettevaatlik, kuna minu jaoks kaaluvad riskid (privaatsus, info omandamise pealiskaudsus, väljendusoskuse taandarengu oht jpm) üles potentsiaalse positiivse efekti.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Võin olla abiks võimalike AI kasutuse riskide määratlemisel ning nende maandamisel, samuti mõningate eetiliste ja juriidiliste küsimuste lahendamisel (tunnen IT juriidilisi küsimusi üsna hästi, samas olen aga siiski IT-inimene ja mitte jurist).

  • Sündmuseid ei leitud.
Vanemteadur
Üksus: IT Kolledž
Slavko Rakić

Dr. Slavko Rakić on Tallinna Tehnikaülikooli vanemteadur ning Novi Sadi Ülikooli tööstusinseneeria ja -juhtimise dotsent, kelle uurimisfookus on AI-põhised lahendused hariduses, digitaalsed hindamissüsteemid ja teenuste inseneeria. Tema õppetöö ja teadustöö keskenduvad tehisintellekti vastutustundlikule lõimimisele õppesse, kasutades selleks meetodeid nagu kasutajakogemuse testimine, küsitlused ja sotsiaalvõrgustike analüüs. Ta on kaasautor kasutatavuse testimise platvormile Usability Platform Test, panustanud DigComp 3.0 raamistikku AI-ga seotud teemades ning koordineerinud GenAI-põhiste õppehaldussüsteemide (LMS) disainiprojekte. Hiljuti sai Slavko Eesti Teadusagentuurilt granti hübriidsete intelligentsete hindamismeetodite arendamiseks, mida ta rakendab ja demonstreerib ka oma loengutes, kinnitades veelgi tema pühendumust AI abil rikastatud õpetamisele ja õppimisele.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Õppejõud võivad minu poole pöörduda juhiste saamiseks, kuidas integreerida hübriidseid intelligentseid hindamismeetodeid oma ainekavadesse, et parandada tagasiside andmist, selle personaliseerimist ja hindamisprotsesse. Samuti olen valmis toetama õppejõude selles, kuidas kasutada tehisintellekti, et soodustada üliõpilaste iseseisvat õppimist, aidates neil võtta suurem vastutus oma õpiteekonna eest, tagades samal ajal digivahendite eetilise ja tõhusa rakendamise õppetöös.

LinkedIn: http://linkedin.com/in/slavko-rakić-62a469b0

  • Sündmuseid ei leitud.

Inseneriteaduskond

Programmijuht (rohelised energiasüsteemid ja mikrovõrgud)
Üksus: Virumaa kolledž
Mare Roosileht

Olen kasutanud tehisintellekti õppetöös eelkõige meeskonnaoskuste arendamiseks, luues rühmatöö ülesandeid ja simulatsioone; loominguliste ideede ja stsenaariumide genereerimiseks, et lisada õppesse vaheldust ja loovust; ning Moodle’i kursuste isikupärastamiseks, et muuta need tudengitele atraktiivsemaks. Viin läbi ka lihtsamaid tehisaru teemalisi koolitusi algajatele.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Minult võib abi küsida tehisintellekti rakendamisel õppematerjalide ja muude dokumentide loomisel, kursuste isikupärastamisel, rühmatööde kujundamisel ning infomaterjalide läbitöötamisel. Aitan leida viise, kuidas igapäevaülesandeid automatiseerida, et säästa aega ja keskenduda loomingulisematele tegevustele.

Jagatud materjalid:

Video: ChatGPTd tutvustus
Video: Google Gemini
Video: D_ID kasutusnäited
Video: Excel AI 

  • Sündmuseid ei leitud.
Kaasprofessor tenuuris
Üksus: Mehaanika ja tööstustehnika instituut
Raivo Sell

Oleme rakendanud AI assistenti erinevates õppeainetes abiks tudengitele ja õppejõududele. Selle kogemuse baasilt on tehtud põhjalikum analüüs, mida tuleks silmas pidada AI assistendi rakendamisel õppetöös nii õppejõu kui ka ülikooli vaates. Ise kasutan aktiivelt erinevaid AI vahendeid õppetöös, õppematerjalide loomisel, tarkvara arendusel jms.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Mida tuleb silmas pidada, kui rakendatakse AI assistenti õppetöös, kuidas AI assistent panna efektiivselt tööle nii, et õppejõu koormus väheneks ja tudengid saaksid oma küsimustele ja probleemidele kiire ning selge vastuse.

 

Raivo teadustöö AI vestlusrobotite rollist inseneeria õpetamisest: https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/56681

Teadur
Üksus: Mehaanika ja tööstustehnika instituut
Simone Luca Pizzagalli

Minu kogemus tehisintellektiga õppetöös hõlmab masinõppe ja arvutinägemise põhialuste õpetamist ning AI juturobotite ja muude tööriistade kasutamist piltide ja diagrammide loomiseks.

Soovin panustada, luues teadlikkust oma teaduskonna kolleegide seas TalTechi sisemiste AI tööriistade, ressursside ja regulatsioonide kohta ning aidates õppejõududel leida sobivaid võimalusi nende kasutamiseks. Samuti soovin aktiivselt osaleda aruteludes, kuidas AI-d õpetamises ja õppekavades rakendada.

  • Sündmuseid ei leitud.

Loodusteaduskond

Lektor
Üksus: Matemaatika osakond: Küberneetika instituut
Jüri Kurvits

Mul on mitmekülgne kogemus tehisintellekti rakendamisel õppetöös nii matemaatika õpetamise kui ka õpetajate koolitamise kontekstis. Olen kasutanud TI-d järgmistes tegevustes:

  • Matemaatikaülesannete lahendamine, loomine ja analüüs – TI abil saab lahendada keerukaid ülesandeid, katsetada erinevaid lahendusmeetodeid, genereerida Matlab’i koode ja leida nendes vigu. Samuti on võimalik luua uusi ülesandeid, säilitades nende keerukuse taseme, ning koostada reaalelulisi ülesandeid uutes kontekstides.
  • Matemaatika didaktika teadmiste rakendamine – kasutan TI-d abivahendina, mis aitab didaktikateadmised praktikasse viia. Näiteks palun genereerida ülesandeid ja toestusi, mis sisaldavad sihipäraseid vigu, või luua olukordi, mis aitavad tudengitel paremini mõista matemaatilist sisu.
  • Tudengite vastustest kokkuvõtete loomine – TI abil koostan tudengite vastustest struktureeritud kokkuvõtteid, toetudes konkreetsetele teooriatele. See kiirendab analüüsi ja aitab märgata üliõpilaste mõtlemismustreid.
  • Custom GPT lahenduste arendamine – olen loonud oma Custom GPT mudeleid, mis aitavad tudengitel uurida keerukamaid matemaatilisi mõisteid. Samuti olen arendanud õppimist toetavaid abilisi, mis rakendavad hariduspsühholoogia ja didaktika teadmisi õpipädevuse ning eneseregulatsiooni arendamisel.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Teised õppejõud saavad minult abi küsida tehisintellekti rakendamisel õppetöös – nii matemaatikaülesannete loomisel ja analüüsimisel kui ka didaktiliste lahenduste kavandamisel. Toetan ka Custom GPT lahenduste arendamisel, tudengite vastuste analüüsimisel ja õppimist toetavate ülesannete disainimisel.

  • Sündmuseid ei leitud.
Teadur
Üksus: Keemia ja biotehnoloogia instituut.
Simona Bartkova

Enamik minu tehisintellekti kogemusest on seotud tudengitele õpetamisega, kuidas kasutada (i) avatud lähtekoodiga masinõppe tarkvara mikroskoopia piltide analüüsimiseks ning (ii) Google Colab Notebook’i graafikute loomiseks (andmete visualiseerimine) ja numbriliste tulemuste statistiliseks analüüsiks.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Õppejõud võivad minu poole pöörduda seoses (i) masinõppe tarkvara kasutamise ja õpetamisega pildianalüüsiks ning (ii) Google Colab Notebook’i kasutamisega. Samuti on nad teretulnud küsima minu käest ka teiste tehisintellektiga seotud teemade kohta – püüan võimalusel aidata või suunata edasi kellegi juurde, kes saab abiks olla.

  • Sündmuseid ei leitud.

Majandusteaduskond

Arendusjuht
Üksus: Majandusteaduskonna dekanaat
Anneli Kalm

Didaktilised aspektid, peamiselt kuidas AI-d õppimise toetamisel kasutada.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Kuidas õppimist tõhusamaks muuta ja kuidas AI-d võiks selles protsessi rakendada.

  • Sündmuseid ei leitud.
Ekaterina Demiankova

Viimasel ajal olen aktiivselt tegelenud TalTechis projektiga, mis uurib tehisintellekti kasutamist õpetamises. Projekti raames viisime läbi küsitlusi õppejõudude ja tudengite seas, korraldasime intervjuusid ning koostasime mitmeid aruandeid. Sel aastal korraldasin õppejõududele konverentsi tehisintellekti kasutamisest väljakutsepõhises õppes, mis pälvis väga positiivset tagasisidet. Kasutan AI-d ka oma enda õpetamises, arutades tudengitega avatult selle võimalusi ja piiranguid, ning tuginen AI-tööriistadele oma uurimistöös, sealhulgas osaledes hiljutisel seminaril samal teemal. 2026.aastal esitan meie kogemusi Stanfordi konverentsil AI in Education, milleks mulle määrati ka vastav toetus.

  • Sündmuseid ei leitud.
Lektor
Üksus: Ärikorralduse instituut
Tarmo Koppel

AI on võimaldanud mul muuta õpetamistööd efektiivsemaks automatiseerides rutiinseid tegevusi. AI automatiseerimise kaalumisel, küsin endalt 1) kas see on korduv tegevus ning 2) kas see tegevus allub reeglitele. Kui vastan mõlemale jaatavlt, siis on ilmselt võimalik tegevust AIga automatiseerida. Kasutan igapäevaselt õldmudeleid ChatGPT, Gemini ja Claude. Samuti olen loonud AI automatiseerimise tööriistu, mis toimivad justkui virtuaalse õppeassistendi või kaasjuhendaja rollis.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

Annan nõu generatiivse AI lahenduste kavandamisel õpetamisel ja teadustöös. Astu läbi SOC353 või tee mulle kõne https://koppel.ee/kontakt/

Muud materjalid

Isiklik professionaalne veebileht https://koppel.ee/

Kaasprofessor tenuuris
Üksus: Õiguse instituut
Thomas Hoffmann

Lasen oma tudengitel lahendada kohtuasju erinevate mudelite abil ja võrrelda tulemusi/nende vastavust seadustele. Samuti annan magistriõppes tehisintellekti ja õigusteaduse kursust.

Millistes teemades saan tuge pakkuda?

See oleneb olukorrast – üldiselt kõigest seaduslikust, aga tihtipeale on tegelikud probleemid tehnoloogilise poole peal, seega vaatame seda koos!

  • Sündmuseid ei leitud.

Mereakadeemia